Thèse: Actualité du projet moderne dans l’art arabe du XXIe siècle
Des jeunes générations d’artistes libanais, palestiniens et syriens redécouvrent les traces des modernités arabes inabouties du XXe siècle. Ces vestiges photographiques, textuels, et architecturaux sont « actualisés » d’une façon délibérément anachronique afin de s’engager avec la situation actuelle de la région, phénomène examiné à travers les œuvres d’Akram Zaatari et de Fehras Publishing Practices, parmi d’autres.
Ongoing PhD: The Currentness of Modernity in 21st-Century Arab Art
Young generations of Lebanese, Palestinian and Syrian artists are rediscovering traces of Arab modernities left incomplete in the 20th century. These photographic, textual, and architectural remains are updated in a deliberately anachronistic way in order to engage with the current situation of the region, a phenomenon examined in artworks by Akram Zaatari and Fehras Publishing Practices, among others.
Journées d’études et colloques
(2023): “Hrair Sarkissian’s Execution Squares between Mediumnism and Forensis”. Intervention dans le séminaire “Archival Absences: An Incomplete History of Photography”. Bibliotheca Hertziana, Max Planck Institute for Art History, Rome.
2022: “Borrowing Faces, Reenacting Modernity. On a photonovel by Fehras Publishing Practices”. Intervention dans le workshop “Utopias in the Middle East and Beyond”. Centre for Islamic and West Asian Studies, Royal Holloway University of London.